Indrek: Hei, flott å være her.
Mike: Tusen takk for at du kom på showet. Mitt første spørsmål, jeg må stille dette fordi jeg stadig hører fra mine klienter hvor vanskelig det er å lage brukbare chatbots for b2b. Ser du faktisk at b2b-selskaper bruker chatbots med suksess?
Indrek: Ja, det er et flott spørsmål. Så ja, det er selskaper som bruker chatbots i b2b-miljøet. Men du vet, når du berører det første du sa, vet du, det er litt mobiltelefonnummerliste vanskelig å lage gode chatbots. For til syvende og sist, når du tenker på det, skaper du noe som tilsvarer et digitalt menneske. Og det er ment å forstå folks spørsmål, talkback gir intelligente, nyttige svar. Så på en måte er det allerede en utfordring. Men du vet, det er definitivt måter å gjøre det på, slik at disse er nyttige for kundene og også for bedriften selv.

Mike: Fascinerende. Så jeg mener, åpenbart, det er mye arbeid involvert i å lage disse chatbotene, og folk investerer tid og får helt klart fordelen. Hvorfor tror du det er et slikt grep for å bruke krefter på å tilby chatbots på b2b-nettsteder, i stedet for kanskje å sette pengene i annen aktivitet?
Indrek: Ja, det er et godt spørsmål. Så jeg tror generelt, det vi ser nå er, og det er en bevegelse mot hvordan du faktisk kommuniserer med kundene dine? Og jeg tror at en av tingene som har skjedd i bakgrunnen de siste årene er virkelig fremveksten av meldingsapper. Så jeg tror, vet du, Whatsapp har nå 2 milliarder brukere messenger har 1,3 eller 1,5 milliarder. Og disse er enorme, ikke sant? Dette er kjempestore, enorme nettverk. Og de brukes så ofte. Jeg mener, jeg tror folk åpner WhatsApp, 30 ganger per dag i gjennomsnitt, ikke sant? Og hvorfor disse brukes så mye er at du, du kan nå folk, du vet, hvis du vil nå noen, er de i nettverket ditt, du når dem, og de svarer deg faktisk på et minutt om et sekund, minst en time eller så. og den typen ting som skjer med person til person kommunikasjon, faktisk, forventningene overføres også til forretningsverdenen. Så det er ikke lenger tilstrekkelig at du har en [email protected] , du sender en e-post og venter på svaret i tre eller fire dager, slikt er allerede i fortiden, fordi verden er mer umiddelbar. Folk vil ha svar raskere. Og svarhastigheten kan i mange tilfeller, du vet, forsegle avtalen eller miste den kunden til konkurrenten din. Så egentlig er kundeopplevelsen noe som kommer til å telle mer og mer.
Mike: Det er fascinerende. Og absolutt, jeg tror jeg har sett den trenden for mer umiddelbarhet. Så det er jeg definitivt enig i. Og når det gjelder å lage chatbots, er jeg veldig interessert, jeg mener, du bruker AI for chatboten din. Jeg mener, antagelig betyr det at dette gjør det enklere enn den gamle metoden der folk effektivt måtte forutse alle spørsmålene roboten kan bli stilt og deretter gi svarene. Og forklar litt hvordan systemet alpha blues fungerer.
Indrek: Ja, visst. Så hva jeg kan bruke timer og dager på temaet hvordan skape en god jobb, men for å si det veldig kort, hva er det sentrale du må løse, og så skal jeg komme inn på hvis du er en bedrift hva du har å tenke på før du oppretter chatboten. Så det sentrale du må løse er at du vet at det kommer ingen overraskelse at folk er forskjellige, ikke sant? Og med det er måten de stiller spørsmål på helt annerledes. Så hvis jeg henvendte meg til, la oss si en bank eller et selskap og jeg vil vite noe, ville jeg spurt det på en måte, jeg ville formulert det på en måte som, du vet XYZ, du ville formulert det på en måte som ABC og nå må datamaskinen forstå at X, Y, Z og ABC faktisk er det samme og gir det samme svaret. Og det som er vanskelig med datamaskiner er at de ikke har iboende kunnskap om verden. Så de forstår ikke hva ting betyr. Men de er veldig flinke til å bare stappe i seg ting. Så de er veldig flinke til å bare, du vet, gå gjennom en haug med informasjon, og så finne mønstre og si at, du vet, x betyr dette og y betyr det. Så dette er hva du må lære boten din er at hvis folk spør ting på bokstavelig talt en million forskjellige måter, bør svaret alltid være en. Og dette er, du vet når folk snakker om chatboter, og noen ganger sier de at boten ikke forstår meg er at de ikke forstår at måten de stiller spørsmål på er veldig forskjellig fra måten deres jevnaldrende eller kolleger stiller spørsmål på . Og du vet, dette er det samme for hvis du ser på Siri, eller Alexa eller Google Assistant, noen av disse tingene er at det ikke er mulig at du noen gang kan komme opp med alle de forskjellige tingene som folk kanskje spør boten som, det er bokstavelig talt umulig, ikke sant.